Brf Frösundet 2
  • Hem
  • Månadsbrev
  • FAQ
  • Boende
    • Generell information
    • Boendeinformation
    • Garageplatser
    • Övernattningslägenhet
    • Andrahandsuthyrning
    • GRANNSAMVERKAN
    • SOPRUM
  • Föreningen
    • Styrelsen
    • Stadgar
    • Årsredovisningar
    • Protokoll Föreningsstämma
    • Mäklarinformation
    • Galleri
    • GDPR
  • Kontakt
    • Kontakta oss
    • Felanmälan

​FAQ - Vanligt förekommande frågor

RENOVERA / BYGGA OM

Så gott som all renovering måste skriftligen godkännas av styrelsen innan du påbörjar din renovering.

Det är under inga omständigheter tillåtet att riva eller modifiera bärande väggar. 

Det är ej tillåtet att modifiera ventilationen.

Det är ej tillåtet att modifiera avloppsledningar.

Bifoga en detaljerad ritning och förklara vad ni önskar göra.
Utgå från lägenhetsritningen. Saknar ni denna kan styrelsen maila en digital version om du önskar. 
Endast en generisk ritning från leverantör godkänns ej, men är såklart bra som komplement.

Uppge kontaktuppgifter till företaget som kommer utföra arbetet.
Namn på företag:
Kontaktperson:
Adress:
Telefonnummer:
Email-adress:
Hemsida:

Styrelsen vill ha direktkontakt och ett möte med projektledare på det företag som skall utföra arbetet innan arbetet får påbörjas.

Styrelsen vill se intyg på kompetens från respektive firma som ska utföra arbetet, tex våtrumskompetens, el-certifikat, etc. 

Ovan är ett krav för att gå godkänt av styrelsen.

Se till att den firma ni anlitar har ansvarsförsäkring.

Sätt upp anslag i trappuppgången (gärna i grann-portarna också) i god tid, ca en vecka innan arbetet påbörjas. 

Störande arbete, som tex rivning av kakel eller borrande i väggar etc, får endast ske vardagar under dagtid.

Se till att firman ni anlitar klär in hiss och delar av port och trapp med skyddsmaterial för att förhindra skador på väggar och golv. 

Om föreningens mark används för avfallssäckar eller liknande skall dessa avlägsnas inom fem (5) arbetsdagar. Därefter debiteras 1000 SEK per dag. 

Om avfallet ställs på trottoaren utanför föreningens egendom måste tillstånd begäras av Solna kommun. 

"Kosmetisk renovering", som tex målning av väggar och tak etc, behöver ej godkännas av styrelsen.

Meddela oss gärna när arbetet är avslutat. 

EXTRA-NYCKLAR YTTERDÖRR

Behöver du en extranyckel till din dörr skickar du ett mail till erik@frosundet2.se
Uppge ditt namn och mobilnummer.
Uppge vilken nyckel du vill kopiera (inkl det nummer som står på den) och hur många du önskar.

Råsunda Säkerhetsentreprenad AB (Råsäk) kontaktar dig när nyckeln är klar för upphämtning Galoppvägen 12 i Nya Järvastaden.
Alla kostnader står medlemmen själv för. ​

Kontakta Råsäk för prisuppgift.
www.rasak.se 

NYCKLAR (VID FÖRSÄLJNING)

​Vid försäljning av lägenheten skall minst
4 lägenhetsnycklar
2 hushållsnycklar
​4 kodbrickor
2 tvättstugenycklar 

lämnas över till den nya ägaren.

En ny låscylinder med tillhörande 4 nycklar kostar uppemot 4000 kr, som bekostas av den enskilde medlemmen (ej föreningen).

Två nya tvättstugenycklar kostar ca 250 kr, som bekostas av den enskilde medlemmen (ej föreningen).


STOPP I AVLOPP

Ett stopp i avloppet i kök eller badrum kan eventuellt täckas av garantin. 
Det finns en risk att du själv måste stå för kostnader.
Garantin täcker endast stammarna - ej vattenlås i handfat, diskho eller dusch-/badkarsavlopp.

Kontakta och rådgör med företaget Interspol
www.interspol.se

FÖRRÅD

För närvarande finns inga extra förråd att hyra.​
​Om förråd görs tillgängliga kommer den infon att skrivas här.

TVÄTTmaskiner - fel

Upptäcker du något fel på någon tvättmaskin, vänligen kontakta styrelsen. 
Medlemmar får ej kontakta Miele på egen hand.
Sätt gärna en lapp på maskinen som säger att du felanmält till styrelsen. 

TVÄTTSTUGENYCKEL

Om du behöver ett lås till tidbokningstavlan, kontakta tex Låskompaniet eller liknande.
​Alla kostnader står medlemmen själv för.
Gör gärna en kopia om du bara har en kvar.

BORRA I VÄGGAR

Om du vill/måste borra i väggarna, tänk då på att det låter väldigt mycket till dina grannar, särskilt när du borrar i betongväggarna. 
Borra därför inte tidig morgon eller sen kväll, utan försök göra det mitt på dagen. 

ÅTERVINNING, GROVSOPOR OCH SOPRUM

Den mobila återvinningsstationen kommer till
Frösunda Torg varannan torsdag
​(jämna veckor) kl 19.00-19.30.

Där slänger man det mesta som inte kan slängas i våra egna soprum. Tex gamla stekpannor, stora frigolitbitar, gardinstänger, mattor, gamla leksaker, mm mm. 
Tjänsten är helt kostnadsfri.


Din nyckel fungerar till samtliga av föreningens fyra soprum, varav två ligger på på Pomonagatan och två på Gustav IIIs boulevard.
Är det fullt i ett rum - gå till ett annat. 

Platta till alla kartonger, även mjölkförpackningar,  pizzakartonger 
och skokartonger, mm, så får vi plats med mer i varje kärl. 

Knyt ihop alla påsar så luktar det mindre "sopor". 
Om innehållet i din påse sipprar ut så kommer det ligga i botten på kärlet i flera månader och till slut ruttna och lukta väldigt illa.  


Ställ inget på golvet och hoppas på att det magiskt ska försvinna. 
​
Läs mer om vad du kan slänga i vilket soprum, sorteringsguide, närmsta återvinningsstation, osv, under fliken "Soprum".

Glöm inte att det är vi själva som står för alla extrakostnader som uppstår vid tex extra-tömning och upprensning och städning. 
Det är pengar som vi hellre lägger på annat. 

Om du lämnat något "värdefullt" på hyllan vid dörren, som tex prydnadsgrejer eller böcker osv, om ingen av dina grannar heller vill ha dessa, ta det till en återvinningsbutik, det finns säkert någon som vill ha det. 
​





​

GARAGEPLATS - KÖ

Kö-tiden är i princip omöjlig att estimera då det helt beror på om, och när, någon flyttar ut. 
Räkna med en väntetid på minst 12 månader.  
Kontakta styrelsen om du vill ställa dig i kön. 

GARAGEPLATS - EL

Vill du aktivera laddboxen?

Kontakta styrelsen och uppge en email-adress som du vill använda för att registrera ett konto.
Uppge vilken garageplats du har, samt ungefär när du önskar aktivera laddaren. 

Styrelsen kommer skicka dig en inbjudan till Zaptec via mail.
(notera att inbjudan eventuellt hamnar i din skräppost)


Acceptera inbjudan, välj ett lösenord och fyll i alla obligatoriska uppgifter. 
​
Appen "zaptec"laddar du ner i Appstore / Google Play.

Zaptec
www.zaptec.com/sv/
support.2sweden@zaptec.com
 
08 654 3153

​Läs mer under fliken "Garageplatser".

GARAGE - FJÄRRKONTROLL

Om fjärrkontrollen inte fungerar - öppna den försiktigt och byt batteri (kostnaden står du själv för). 
​Om den fortfarande inte fungerar efter batteribyte kontaktar du styrelsen.

GARAGE - utrymme höger om utfarten

Det utrymme till höger om utfarten är endast till för leverantörer, reperatörer och annan servicepersonal anlitad av styrelsen.
Den kan dessvärre ej nyttjas av medlemmar. 
Otillåten parkering kommer debiteras 1000 kr. 

hissAR

Om hissen ej fungerar vänligen kontakta styrelsen.
​Medlemmar får ej kontakta ITK på egen hand - såvida ingen sitter fast inne i hissen såklart.

SPISKÅPA i köket

Spiskåpan måste vara passiv utan egen motor. 
Tex dessa modeller:
Franke 251-10, 
251-10 RF, 252-10
(det finns fler märken och modeller. Rådgör med din återförsäljare, som troligen även kan hjälpa dig med installation).
Du kan även kontakta flakttjanst@nicofast.se 

Om ni tänker installera en kolfilterfläkt så går det bra, men den får INTE kopplas in till ventilationen.
Notera att du själv står för alla kostnader

ELEMENT

Om du känner att elementen är kalla eller gör "väsande ljud" ifrån sig rekommenderar vi att först lufta de med en element-nyckel. 
Man kan även skruva bort termostaten med en tång och försiktigt trycka in den lilla piggen som eventuellt fastnat. 
Om problemet kvarstår, kontakta styrelsen

PORTTELEFON

Har du tappat bort din bricka - vänligen kontakta styrelsen info@frosundet2.se så snart som möjligt så den kan spärras. 
Har du bytt eller vill addera ett nytt mobilnummer - kontakta styrelsen. 

FEST PÅ GÅRDEN

Det går ej att "boka" gården eller grillen. 
Tänk på att det ekar väldigt mycket mellan husen.  Prata i låg ton, särskilt efter kl 22.
Efter midnatt ber vi om största möjliga tystnad.
​Det gäller även när ni sitter på er egna balkonger.

BREDBAND OCH TV

Bredband ingår i avgiften.
Ditt abonnemang kommer du åt genom att logga in på www.ownit.se 

TV (basutbud) ingår i avgiften.

Ditt abonnemang kommer du åt genom att logga in på ​www.tele2.se

(inloggning via Bank-ID)

VERKTYG TILL UTLÅNING

Styrelsen har tyvärr inga stegar, borrmaskiner, element-luftningsnycklar eller andra verktyg för utlåning. 

GLASA IN BALKONGEN

Styrelsen rekommenderar att kontakta ​
Lumon balkonginglasning. 
www.lumon.com/se 

ANDRAHANDSUTHYRNING

Se fliken "Andrahandsuthyrning" 

Air BNB

Att hyra ut sin lägenhet via Air BnB eller liknande tjänst är ej tillåtet. 

lägenhetsutdrag

Kontakta styrelsen. 

PANTSÄTTNING

Pantsättning och avnotering av pantsättning av bostadsrätt, skickas direkt till:
ABJ Boförvaltning AB
Box 3041
750 03 Uppsala

Picture
Picture
Picture
View More

Powered by Create your own unique website with customizable templates.